[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اولین همایش در‌سال‌1395‌::
دومین همایش در‌سال‌1396::
نشست‌های تخصصی::
تقدیرنامه های همایش::
مقالات::
برگزارکنندگان::
ثبت‌نام در همایش::
ارسال مقاله::
برنامه‌های جانبی::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
آرشیو اخبار::
::
برگزارکنندگان همایش

AWT IMAGE


AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ | 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، شهرها بخودی خود با مشکلات فراوانی روبه رو هستند  که مخاطرات محیطی را نیز باید به انبوه مشکلات آنها اضافه کرد. به نظر می رسد شهرها بیش از پیش به مکانهایی خطرناک تبدیل می شوند. از هر سه نفر از جمعیت جهان یک نفر در معرض خطر زلزله قرار دارد. در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۳۷درصد جمعیت جهان از ۱۴۵ کشور و ۳۱درصد از مساحت ساخته شده جهان در مناطق بالقوه خطرناک به لحاظ لرزه خیزی زندگی می کنند که بالاترین مقدار آن مربوط به آسیاست و این آمار فقط طی ۴۰ سال گذشته دو برابر شده است. بیش از یک میلیارد نفر از ۱۵۵ کشور جهان در معرض وقوع سیل هستند، بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در نزدیکی آتشفشانهای خطرناک زندگی می کنند و طوفانهای ناشی از سیکلونهای حاره ای ۶۴۰میلیون نفر را در معرض تهدید قرار می دهند.
نکته قابل توجه اینست که بیش از ۴۰درصد افرادی که در نقاط پرخطر لرزه خیز جهان قرار دارند در کشورهای کم درآمد زندگی می کنند. در واقع شهرهای کشورهای کم درآمد جایی است که جمعیت،فقر و بلایای طبیعی همه با هم متمرکز شده اند و دست به دست هم داده اند تا خطر به معنای واقعی را به نمایش بگذارند. با وجود آنکه زلزله و سیل و دیگر مخاطرات، کشور فقیر و غنی نمی شناسد و حتی بیشترین میزان آنها در ایالات متحده و ژاپن رخ می دهد، جاییکه اقتصاد عظیم و انعطاف پذیر آنها مانع از فروپاشی زیرساختها می شود، اما ساکنان مناطق حاشیه شهرها قربانیان اصلی فجایع طبیعی از جمله زلزله هستند حتی اگر کیلومترها دورتر از کانون زلزله باشند.
 فقرای شهری اغلب مناطق پرخطر اعم از حریم گسلها، آبراهه ها و مسیل ها، مناطق در معرض لغزش و ریزش، دامنه های پر شیب تپه ها و مناطق در معرض فرونشست را برای اسکان انتخاب می کنند چرا که این نواحی مخاطره آمیز تنها گزینه آنهاست. در ساخت منازل غیرقانونی خود بخاطر فقر از مصالح بی کیفیت و بازیافتی استفاده می کنند که کمترین مقاومت را دارد. بر این عوامل باید فقر فرهنگی و نداشتن سواد جهت و درک پذیرش آموزش های مرتبط با بلایا را نیز افزود.  شواهد بسیاری نشان می دهد که حواشی شهرها و زاغه ها و حلبی آبادها بیشترین تلفات را در زلزله و سیل پذیرا می شوند زلزله ۷ ریشتری ۲۰۱۰ در هائیتی که بیش از ۲۲۰ هزار نفر را کشت شاهدی بر این مدعاست. تلفات سیل در هندوستان نیز موید همین امر است که حلبی آبادها بیش از هر مکان دیگری مستعد ویرانی هستند. بنابراین استراتژیهای کاهش ریسک مدیران و تصمیم سازان بیش از هرچیز باید بر این مناطق متمرکز شود. این موضوع توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است بطوریکه در سال ۲۰۰۵ کشورهای عضو سازمان ملل چارچوب اجرایی هیوگو را برای کاهش مخاطرات طبیعی امضاء کردند این چارچوب زیر نظر دفتر سازمان ملل متحد برای کاهش خطر بلایا(UNISDR) به صورت جامع نقش دولتها و سازمانهای ملی و بین المللی، اجتماعات داوطلب ، بخش خصوصی، دانشگاهها و مراکز آکادمیک، را در تلاش برای تاب آور ساختن شهرها در فاصله سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ را به وضوح مشخص می کند. برای جایگزینی این سند بعد از ۲۰۱۵ نیز چارچوب اجرایی سندای بعنوان یک راهبرد بین المللی برای کاهش خطر بلایا تا ۲۰۳۰ تدوین شد و به تصویب رسید.
باید اشاره کرد که زلزله هر فرد و هرچیز را تحت تاثیر قرار می دهد. زلزله فقط فروریختن ساختمانها و از بین رفتن زیرساختها نیست بلکه می تواند حیات اجتماعی، فرهنگی اقتصادی و سیاسی یک شهر و حتی یک کشور را به مخاطره بیاندازد. واکنش هر شهری به زلزله متاثر از سیستم سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی آن شهر دارد و  سرعت بازگشت به شرایط پیشا زلزله در واقع سطح توسعه آن شهر را نشان می دهد.
دفعات مشاهده: 190 بار   |   دفعات چاپ: 2 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: استاد دانشگاه وین: ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۰/۱۶ | 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران،دکتر محمدرضا هل فروش در میزگرد علمی با اشاره به اینکه با حمایت معاونت فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه امیرکبیر مرکز شهرهای هوشمند را ایجاد کردیم، گفت: شهرهای ما باید تولید سرمایه داشته و وظیفه آموزش و تحقیقات را بر عهده داشته باشد و در ارتقا کیفیت زندگی شهروندان قدم بردارند در حالی که می بینیم هنوز نتوانسته اند به جایگاه شایسته برسند.
استاد دانشگاه وین اتریش بیان کرد: در شهرهای هوشمند فقط مباحث ما مربوط به آی سی تی نبوده و مسائلی کلان و گسترده را پوشش می دهد.
وی با اشاره به اینکه ۶ گام برای تبدیل شدن یک شهر به شهر هوشمند وجود دارد، افزود: اگر ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان را مد نظر قرار دهیم خواهیم دید که این ارتقاء کیفی در جای جای زندگی شهروندان مورد تاثیر قرار می دهد.
هل فروش اضافه کرد: شهرهای هوشمند هر کدام دارای نسخه خاص خود هستند و نمیتوان برای شهرهای ایران یک نسخه خاص پیچید چرا که  فقط با تکنولوژی روبه رو نیستیم بلکه با مسائل فرهنگی و اجتماعی روبه رو هستیم.
وی با اشاره به اینکه افزایش زیرساخت ها همراه با افزایش تعداد شهروندان انجام می شود، اظهار کرد: برخی از این افزایش زیرساخت ها منفی بوده و برخی مثبت هستند و تاثیر تکنولوژی از بخش های مثبت است و به عنوان ابزار می تواند مثمر ثمر باشد.
استاد دانشگاه وین اتریش با بیان اینکه ما تنها به دنبال ایجاد یک شهر الکترونیک در شهر هوشمند نیستیم، اضافه کرد: روابط انسانی، فرهنگی و... بر تکنولوژی ارجح هستند و در جایی هوشمند هستیم که ببینیم نسخه ای که برای شهر هوشمند تدوین شده است در کجا کارکرد مثمر ثمر دارد؛ اگر این رویه را دنبال کنیم بهترین ها را دنبال کرده و خودمان را تسلیم زندگی سایبری نمی کنیم.
وی با بیان اینکه شهر هوشمند شهری است که مردم آن هوشمند هستند، اضافه کرد: هوشمندی در جایی موثر است که در مسیر نگه داشتن هویت محله، خانواده و... قدم بر می دارد.
هل فروش با بیان اینکه نباید این تصور را داشته باشیم که رویه در دیگر شهرها و کشورها به صورت یکسان دنبال شده است، گفت: وین در سال های اخیر به عنوان یک شهر هوشمند دارای کیفیت بالا به عنوان رده اول انتخاب شده است، این در حالی است که در محلات اندازه ساختمان ها، تعداد ماشین ها و... تغییر نکرده و شهر دارای کیفیت لازم برای زندگی است. هوشمند سازی که شهرهای آمریکایی و یا سئول دنبال آن هستند بسیار متفاوت با نگاه به هوشمند سازی در اروپا است.
وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم که شهرهای اروپایی را در هوشمند سازی الگو قرار دهیم، بیان کرد: شهر شیراز به عنوان پایلوت انتخاب و گردشگری در محوریت قرار گرفته و در این راستا به نتایج بسیار خوبی نیز رسیده ایم.
دفعات مشاهده: 181 بار   |   دفعات چاپ: 4 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۰/۱۲ | 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، برای بررسی وضعیت کسب و کارهای شهری و نقش شهرداری ها در گام نخست می بایست به تعریف دقیقی از این مفهوم پرداخت.کسب و کار یا Business  یک نهاد سازمانی و یا یک نهاد قانونی تشکیل شده از جمعی از افراد حقیقی و یا حقوقی و یا ترکیبی از هر دو است که به منظور تمرکز استعدادهای مختلف و سازماندهی مهارت های موجود برای رسیدن به اهداف مشخص اقتصادی ایجاد شده است.
    روش های بررسی وضعیت کسب و کار
درخصوص بررسی وضعیت کسب و کارها در جوامع الگوهای متعددی مورد استفاده قرار می گیرد با این حال الگوی عمومیت یافته مربوط به بانک جهانی است که بیش از ۱۹۰ اقتصاد را مورد بررسی قرار می دهد. در گزارش سال ۲۰۱۸ بانک جهانی درباره وضعیت کسب و کار(Doing Business ۲۰۱۸)  متدولوژی خاصی مورد استفاده قرار گرفته است. در این گزارش در مجموع ۱۰ شاخص برای همه کشورها مورد بررسی قرار گرفته است که عبارت است از:
     ۱-  شروع به کار کسب و کار Starting a Business
     ۲-  پرداختن به امور پروانه های ساخت و ساز   Dealing with Construction Permits
     ۳-  تقاضای انشعابات برق Getting Electricity    
     ۴-  ثبت ملک Registering Property    
     ۵-  دریافت اعتبار Getting Credit  
     ۶-  حمایت از سرمایه گذاران جزء Protecting Minority Investors  
     ۷-  پرداخت مالیات Paying Taxes  
     ۸-  تجارت فرامرزی Trading Across Borders 
     ۹-  اجرای قراردادها Enforcing Contracts
     ۱۰-  پرداخت بدهی ها Resolving Insolvency
    گزارش بانک جهانی از سهولت کسب و کار در ایران
براساس گزارش بانک جهانی ایران در زمینه سهولت کسب و کار وضعیت مناسبی ندارد و در مجموع رتبه ۱۲۴ را از بین ۱۹۰ کشور اخذ کرده است. در بخش هایی مانند پرداخت مالیات و حمایت از سرمایه گذاران خرد وضعیت بدتر است به نحوی که رتبه ایران ۱۵۰ و ۱۷۰ است!
    جدول وضعیت شاخص های سهولت کسب و کار در ایران ۲۰۱۷ و  ۲۰۱۸
ایران در مقایسه با کشورهای نیز وضعیت مناسبی نداشته و بسیاری از کشورهای منطقه از کشورما شرایط مطلوب تری دارند...
برای مثال کشور امارات دارای رتبه ۲۱، امان ۷۱ و اردن رتبه ۱۰۳ است. میانگین منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز از وضعیت ایران بهتر است.
نمودار مقایسه ای گزارش سهولت کسب و کار، آخرین گزارش بانک جهانی  (۲۰۱۸)
    سهم مدیریت شهری از بهبود وضعیت کسب و کار در ایران
بانگاهی اجمالی به شاخص های بانک جهانی برای سنجش وضعیت کسب و کار در خواهیم یافت عملکرد مدیریت شهری در بهبود یا تضعیف وضعیت کسب و کارها تاثیر به نسبت اندکی دارد و سهم عمده از شرایط تغییر در حیطه اختیارات دولت مرکزی است. البته در برخی از مدل های حاکمیت شهری شاهد آن هستیم که  بخشی از اختیارات حاکمیتی نیز به مدیران شهری واگذار شده است اما در کشور ما وضع به گونه دیگری است.
با این حال مدیریت شهری در دو حوزه 
پرداختن به امور پروانه های ساخت و ساز   Dealing with Construction Permits
ثبت ملک Registering Property   
دارای تاثیر است. 
در شاخص پرداختن به امور پروانه های ساخت و ساز مسیر، زمان و هزینه برای ساخت یک فضای اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرد. از جمله اخذ مجوزهای لازم همچون مدارک مورد نیاز، مجوزهای مربوط با شاخص های کنترل کیفیت ساختمان، مکانیزم های ایمنی، مسئولیت ها و رژیم های بیمه ای، نحوه صدور گواهینامه ها و ...
در این بخش مدیران شهری با بازنگری در قوانین و کاهش زمان و هزینه اخذ گریدها می توانند در نهایت به ارتقای شاخص سهولت کسب و کار در ایران کمک کنند. در این عرصه حمایت از گسترش دولت الکترونیک و برخط شدن خدمات شهرداری در فرایند اعتبارسنجی و اعطای مجوزها می تواند یک نقش حیاتی داشته باشد.
گزارش بانک جهانی حاکی است در شاخص پرداختن به امور پروانه های ساخت و ساز ایران از نرم منطقه ای وضعیت بهتری دارد و رتبه ۲۵ جهانی را اخذ کرده است.نگاهی به جداول بررسی بانک جهانی نیز نشان می دهد که شهرداری تهران هم اکنون در این حوزه وضعیت مناسبی دارد و بیشترین تاخیر مربوط به سازمان آب بوده است.
در شاخص ثبت ملک Registering Property    نیز در فرایند بررسی بانک جهانی سیاست گذاری مدیریت شهری بسیار تاثیرگذار و مهم است. در آزمون بانک جهانی این طور آمده است:  فرض کنید  یک کارآفرین می خواهد زمین و ساختمان را که قبلا ثبت شده است و بدون اختلاف نظر در اختیار دارد، خریداری کند. علاوه بر این موضوع همچنین این آزمون کیفیت سیستم مدیریت زمین در هر اقتصاد، یعنی کیفیت شاخص مدیریت زمین همچون پایایی،زیرساخت، شفافیت اطلاعات، پوشش جغرافیایی، حل منازعات زمین و دسترسی برابر به حقوق مالکیت را مورد بررسی قرار می دهد. 
برای مثال در شاخص ها نسبت بین قیمت زمین و میزان سرانه هر کشوری مورد بررسی قرار می گیرد و در مورد کنترل قیمت زمین مدیریت شهری نقش بسزایی می تواند داشته باشد.
در خصوص این شاخص ایران رتبه ۸۷ جهانی است و از نرم منطقه نیز وضعیت بهتری دارد.
    سایر راهکارهای حمایت شهرداری در بهبود وضعیت اقتصادی کشور
 شهرداری ها اگرچه یک نهاد خدماتی هستند اما در سالهای اخیر سهم آنها در تولید اقتصادی ارتقا یافته است و عملا اقتصاد در بستر یک جهان شهری شده رقم می خورد. هم اکنون ۱۰۰ شهر بزرگ جهان توان تولید ۳۵ درصد  GDP جهان را دارند و در نهایت ۲۰۰۰ شهر بزرگ جهان تولید کننده ۷۵% GDP جهان هستند.
برای مثال حمایت شهرداری ها از توسعه کارآفرینی در نهایت می تواند منتج به رشد و توسعه اقتصادی شود. نتایج یک تحقیق دانشگاهی نشان می دهد ۱۰  درصد افزایش در کارآفرینی شهری بعد از ۱۰ سال می تواند موجب رشد ۱.۵ درصدی اشتغال همان شهر شود و تا ۳.۵ درصد نیز درآمد شهر را ارتقا دهد. به طور خلاصه راهکارهای ذیل جهت برنامه عمل شهرداری ها در حوزه بهبود وضعیت اقتصادی کشور ارائه می شود:
  • به رسمیت شناختن اقتصاد غیررسمی و کمک به قانون مند کردن آن
  • کاهش هزینه های جاری و مصرفی به ویژه در حوزه انرژی
  • حمایت خلاقیت، کارآفرینی و تقویت استارت آپ ها
  • حمایت از حضور زنان در توسعه اقتصاد شهری و محلی
  • ارتقای زیرساخت های شهری با هدف جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی  
  • توسعه زیرساخت های مربوط به گردشگری
  • تقویت و گسترش کارآفرینی شهری با بهره مندی از ظرفیت سرای محلات جهت ارتقای مهارت آموزی 
  • اصلاح قوانین و کاهش بروکراسی های غیرضرور در فرآیند اخذ مجوز کسب و کارهای نوپا
  • بازنگری در عوارض کسب و پیشه به نفع بنگاه های خرد SMEs  با اعمال تخفیف های ویژه.

 
دفعات مشاهده: 188 بار   |   دفعات چاپ: 2 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۰/۱۰ | 
  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، درآمد پایدار یکی از مباحث مهم توسعه پایدار شهری است. درآمد پایدار باعث می شود زیست پذیری و کیفیت زندگی شهری برای نسل فعلی و نسلهای آینده به مخاطره نیفتد. همچنین درآمدهای پایدار شهری یکی از مسائل و موضوعات مهم در تاب آوری اقتصادی شهری است که می تواند یکی از مصادیق پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در شهرهای کشور ما باشد. افزایش درامدهای ناپایدار شهری، قطعا موجبات کاهش تاب آوری شهرها و زمینه برای ایجاد بحران های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی را در بلند مدت ایجاد خواهد نمود و شرایط را برای ضربه پذیر نمودن اقتصاد شهری از تکانه های داخلی و خارجی فراهم تر خواهد نمود.
 درآمدهای پایدار در شهرداری ها به عنوان متولیان مدیریت شهری، به درآمدهایی اطلاق می شود که از سه ویژگی مهم برخوردار باشند: اولا درآمدها مستمر باشد و از نوع درآمدهای آنی و دفعی نباشد ، ثانیا دستیابی به این درآمدها، شرایط بهینه شهری(کالبدی، زیست محیطی و ...) را بر هم نزند و ثالثا انعطاف پذیر باشند یعنی پایه درآمدی در طول زمان به موازات گسترش مخارج افزایش یابد. در حال حاضر مدیریت شهری در جهان به دنبال پایدار سازی منابع درآمدی خود می باشند و تلاش های زیادی برای این منظور انجام داده اند. نتیجه این تلاش ها به صورتی است که مدیریت شهرهای توسعه یافته بیش از ۶۰ درصد هزینه های خود را از طریق درآمدهای پایدار تأمین می کنند. به عنوان مثال در توکیو ۷۸ درصد، در تایپه ۷۳ درصد و در سئول و استکهلم ۶۵ درصد از درآمد نهادهای مدیریت شهری، از طریق درآمدهای پایدار تأمین می شود و این در حالی است که در حال حاضر در ایران، تنها ۲۵ درصد از کل درآمد شهرداری ها را درآمدهای پایدار تشکیل می دهند و عموما درآمدهای ناپایدار شهری، به دلیل نیاز مبرم مدیریت شهری به منابع درآمدی حاصل از فروش تراکم، تغییر کاربری ها و ... حاصل می شود و قطعا آثار مخربی در بلندمدت بر ساختار فیزیکی شهرها و بالتبع اقتصاد و حتی فرهنگ شهری از خود برجای خواهد گذاشت کما اینکه تاکنون شهرها بخصوص کلان شهرها از گزند مشکلات این نوع مدیریت مالی شهری، در امان نبوده اند.
منابع درآمدی شهرداری‌ها
شهرداری های عمده شهرهای مطرح جهانی، به تامین منابع درآمدی خود از طریق توسل جستن به دو کد درآمدی مبادرت می نمایند که عبارتند از:
-  منابع درآمدی داخلی: که بدان دسته از درآمدهای شهرداری ها اطلاق می گردد که به طور مستقیم توسط خود شهرداری ها و از طریق دریافت بهای خدمات مربوط به اراضی و املاک مسکونی و تجاری شهری تامین می گردند که از جمله مهم ترین آن ها می توان از عوارض پروانه های ساختمانی، عوارض نوسازی و دیگر انواع عوارض های شهری نام برد.
-  منابع درآمدی خارجی: که بدان دسته از درآمدهای شهرداری ها اطلاق می گردد که نه از طریق ارایه خدمات شهری ارایه شده توسط شهرداری ها، که از محل جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی و مشارکت بخش خصوصی فعال در حوزه های گوناگون کنشهای شهری با شهرداری ها برای انجام پروژه های گوناگون شهری، فروش اوراق مشارکت، کمک های دولتی و وام های بانکی و ...... 
منابع درآمد شهرداری ها در جهان، وابسته به نوع حکومت محلی، تعدد نهادهای متولی شهری(دولت، شهرداری ها، شوراها، استانداری ها و ...)، میزان اختیارات شهرداری ها، وجود سازمان های متولی شهری، میزان دخالت نهادهای حکمران شهری و ... می باشد. لذا نمی توان برای شهرهای ایران، نسخه های کپی شده ای از منابع درآمدی شهرهای جهان را برای افزایش منابع درامد پایدار شهرداری ها توصیه کرد.
شهری به طور کلی می توان منابع مالی شهرداری های کشورهای جهان را در قالب چهار دسته بندی کلی به شرح زیر ارایه نمود:
۱. درآمدهای حاصله از فروش خدمات شهری
۲.  کمک های دولتی و اعانات بخش خصوصی
۳. وام های بانکی
۴.   مالیات ها و عوارض
دفعات مشاهده: 255 بار   |   دفعات چاپ: 9 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۰/۶ | 
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، ردیفهای درآمدی در کلانشهر تهران عمدتاً ناپایدار است. بعنوان مثال در بودجه ۱۳۹۶ جاییکه عوارض نوسازی که می تواند یکی از مهمترین منابع درآمدی شهرداری باشد تنها ۷درصد از درآمد را به خود اختصاص داده است اما بیش از ۷هزار میلیارد تومان از درآمد شهرداری از ردیف عوارض حاصل از تغییر کاربری و عوارض مازاد بر تراکم به دست آمده است که چنین منبع درآمدی ناپایدار و زیانبار و اتکا به این درآمدها شهر تهران را با اختلالات و مسائل بسیاری مواجه می کند و تاکنون نیز مضرات بسیاری به بار آورده است.
به نظر می رسد برای ارتقای درآمدهای پایدار شهرداری تهران باید دو رویکرد کوتاه مدت و بلندمدت را توامان دنبال کرد. در رویکرد کوتاه مدت وصول مطالبات معوقه شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی شاید معقول ترین راه باشد. عوارض نوسازی بر مبنای دفترچه جدید ارزش معاملاتی املاک مبلغ قابل توجهی است که متاسفانه عزمی جدی برای اجرای آن وجود ندارد در حالیکه مبلغ آن قابل توجه بوده و می تواند راهگشا باشد. در این زمینه به نظر می رسد ظرفیت کمسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری نیز نادیده گرفته شده است در حالیکه بدهی هایی که طبق تصمیم این کمیسیون تشخیص داده شود طبق مقررات اسناد لازم الاجرا به وسیله اداره ثبت قابل وصول است. اجرای ثبت مکلف است بر طبق تصمیم کمیسیون مزبور به صدور اجراییه و وصول طلب شهرداری مبادرت کند. موضوع دیگر در این ارتباط قانون تجمیع عوارض مصوب ۱۳۸۱ است که در صورتی که اجرا شود دولت میتواند سهم شهرداری را به دور از هر بروکراسی پرداخت نماید. در نگرش بلند مدت باید به سراغ اصلاح و به روز کردن برخی قوانین و سازوکارها و فعال کردن برخی ردیف های درآمدی جدید رفت. از جمله مصوبات مغفول در این زمینه درآمد مربوط به عوارض بر آگهی های تجاری و تبلیغاتی مصوب شورای شهر تهران ۱۳۶۵ است که بر اساس آن رسانه ها اعم از رادیو تلویزیون، جراید و تبلیغات محیطی شهر باید ۱۰درصد از بهای کل آگهی های تجاری را به شهرداری پرداخت کنند و امروزه با توجه به درآمد کلان  صدا و سیما از محل تبلیغات، این منبع می تواند مبلغی قابل توجه برای شهرداری تهران باشد. این مصوبه همچنین بر بلیط ورودی مسابقات ورزشی نیز قابل اطلاق بوده و کلیه مسابقات ورزشی بایستی ۲۰درصد از بهای بلیط فروشی را به عنوان عوارض به شهرداری پرداخت کنند که این امر مغفول مانده است.
دفعات مشاهده: 106 بار   |   دفعات چاپ: 10 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سایر مطالب این بخش: ::
:: کارشناس مسایل شهری در نشست تخصصی همایش اقتصاد شهری عنوان کرد - ۱۳۹۶/۱۰/۴ -
:: ​با حضور جمعی از پژوهشگران و کارشناسان برگزار شد - ۱۳۹۶/۹/۲۸ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۹/۲۸ -
:: اینتلیجنت ترنسپورت منتشر کرد - ۱۳۹۶/۹/۲۵ -
:: موسسه GoEuro منتشر کرد - ۱۳۹۶/۹/۱۸ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۹/۱۳ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۹/۱۱ -
:: نگاهی به مگاپروژه های توسعه شهری - ۱۳۹۶/۹/۹ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۹/۴ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۸/۲۴ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۸/۲۰ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گزارش می دهد - ۱۳۹۶/۸/۱۶ -
:: راهبردی جدید در برنامه ریزی شهری - ۱۳۹۶/۸/۱۴ -
:: در حاشیه نمایشگاه مطبوعات صورت گرفت - ۱۳۹۶/۸/۱۰ -
:: در حاشیه نمایشگاه مطبوعات صورت گرفت - ۱۳۹۶/۸/۸ -
:: با نگاهی تخصصی به روزنامه نگاری شهری صورت گرفت - ۱۳۹۶/۸/۶ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۸/۳ -
:: یورونیوز منتشر کرد - ۱۳۹۶/۸/۲ -
:: با ۸ عنوان مقاله علمی پژوهشی - ۱۳۹۶/۷/۲۳ -
:: راهبردهای علمی برای توسعه شهری - ۱۳۹۶/۷/۱۶ -
:: چالش های پیش روی توسعه شهری - ۱۳۹۶/۷/۱۵ -
:: پاسخ انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به گزارش خلاف واقع یک رسانه - ۱۳۹۶/۷/۳ -
:: دکتر مهدی صادقی شاهدانی عنوان کرد - ۱۳۹۶/۷/۲ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گزارش می دهد - ۱۳۹۶/۶/۲۹ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۶/۲۷ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۶/۲۰ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۶/۱۵ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در نشست «گردشگری، میانبر توسعه اقتصادی»: - ۱۳۹۶/۶/۱۲ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۶/۵ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۵/۳۱ -
:: رویکردی جامعه شناختی به مصرف انرژی شهری - ۱۳۹۶/۵/۲۹ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گزارش می دهد - ۱۳۹۶/۵/۲۵ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۵/۱۸ -
:: رئیس همایش بین المللی اقتصاد شهری تشریح کرد - ۱۳۹۶/۵/۱۵ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۵/۱۰ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۵/۳ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۵/۱ -
:: دکتر مهدی صادقی شاهدانی جزئیات برگزاری دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری را تشریح کرد - ۱۳۹۶/۴/۲۸ -
:: دکتر اصغر زارعی عنوان کرد - ۱۳۹۶/۴/۲۶ -
:: با صدور پیامی صورت گرفت - ۱۳۹۶/۴/۲۴ -
:: با حضور اعضا و جمعی از صاحب نظران صورت گرفت - ۱۳۹۶/۴/۲۱ -
:: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد - ۱۳۹۶/۴/۲۱ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۴/۲۰ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۴/۱۲ -
:: رئیس همایش بین المللی اقتصاد شهری عنوان کرد - ۱۳۹۶/۴/۱۱ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۴/۱۰ -
:: گشتاسپ مظفری عنوان کرد - ۱۳۹۶/۴/۷ -
:: با 8 عنوان مقاله علمی پژوهشی - ۱۳۹۶/۴/۳ -
:: زندگی در «کابین‌های قوطی کبریتی» در هنگ کنگ - ۱۳۹۶/۳/۳۱ -
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 1257 queries by yektaweb 3568