[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اولین همایش در‌سال‌1395‌::
دومین همایش در‌سال‌1396::
تقدیرنامه های همایش::
مقالات::
برگزارکنندگان::
ثبت‌نام در همایش::
ارسال مقاله::
برنامه‌های جانبی::
برقراری ارتباط::
تسهیلات پایگاه::
آرشیو اخبار::
::
برگزارکنندگان همایش

AWT IMAGE


AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
به نظر شما مطالب این سایت تا چه اندازه توانسته اطلاعات شما را در حوزه اقتصاد شهری افزایش دهد؟
خیلی زیاد
زیاد
متوسط
کم
خیلی کم
   
..
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گزارش می دهد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۶/۲۹ | 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، شهروند به عضوی از یک جامعه گفته می شود که ضمن اینکه از بعضی امتیازات و حقوق برخوردار می گردد تعهداتی نیز بر دوش او گذاشته می شود، به عبارتی می توان گفت که در مبحث شهروندی یک رابطه دو طرفه یعنی رابطه بین فرد و محیط مطرح می گردد.
همچنین می توان گفت که شهروند بودن فقط شامل رابطه فیزیکی نمی شود بلکه احساس ذهنی تعلق و وفاداری را شامل می شود، ذهنی به این دلیل که فرد خود را متعلق به شهری بداند که در آن زندگی می کند و از بودن در آن احساس بیگانگی نکند.
آنچه مشخص است این است که بین شهروندی با شهر نشینی تفاوت وجود دارد به عبارتی عبور از شهرنشینی و رسیدن به شهروندی و شهروند شدن یک دوره گذار اجتماعی است. در ایران برای اولین بار قانون شهروندی در دوره مشروطیت تدوین گردید و تمام ایرانیان از حقوق و امتیازات فردی و شهروندی برخوردار شدند. البته لازم به ذکر است که شهروند بودن مستلزم انجام یکسری تعهدات در قبال حکومت و شهری است که فرد در آن زندگی می کند.
تهران به عنوان پایتخت و بزرگترین شهر ایران، با جمعیتی بالغ بر ۸ میلیون نفر، هیجدهمین شهر پرجمعیت و با ۷۳۰کیلومتر مربع، بیست و هفتمین شهر بزرگ جهان است اما متاسفانه از نظر رفتار های شهروندی سالم، وضعیت خوبی ندارد و در بیشتر اوقات می توان رفتارهای مغایر شهروندی را در آن مشاهده کرد، عاملی که باعث شده است تهران از آرمان شهر و فرهنگ صحیح و اصیل شهرنشینی یک فاصله نسبی داشته باشد.
به عنوان مثال اگر با ذهنی آگاه( توجه بیشتر به زمان حال) به حوادث اطراف خود نگاه کنیم به وفور می توانیم رفتارهای مغایر شهروندی مانند پرتاب اشغال، فیلتر سیگار و آب دهن از شیشه خودرو به بیرون، هل دادن در موقع سوار شدن به مترو و اتوبوس های تندرو، وندالگری ( صدمه زدن به اماکن عمومی)، درگیری های خیابانی، پارک در محل های غیر مجاز، عدم توجه به تابلوهای راهنما و بسیاری رفتارهای مشابه دیگر را مشاهده کرد.
علت اینچنین رفتارهای مغایر شهروندی عوامل متفاوتی می تواند باشد، تهران شهری با فرهنگهای متفاوت است و بدلایل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جمعیت زیادی از نقاط مختلف کشور به این شهر مهاجرت می کنند. علت رفتارهای مغایر شهروندی در تهران تا حدودی ممکن است شخصیتی یعنی نشات گرفته از صفات ذاتی افراد باشد اما با نگاهی به فرهنگ شهرهایی مانند پاریس می توان مدعی بود که بیشتر این رفتارها تحت تاثیر محیط، اجتماع و برنامه های شهری است.
عوامل مختلفی اعم از شخصیت افراد، عدم وجود مهارتهای همدلانه، اعتقاد نداشتن به عدالت، عدم مسئولیت پذیری اجتماعی، خود خواهی و خود محوری، میزان امنیت ادراک شده، بی توجهی به سلامت عمومی و اجتماعی، آلودگی های زیست شهری، مدیریت شهری نامناسب، مهاجرت و تقابل فرهنگها در یک محیط مشترک، الگوهای نامناسب و غیره می توانند باعث خلق رفتارهای مغایر شهروندی شوند.
با توجه به اینکه شهروندی دارای اصول و چهارچوبی است که آموخته می شود مهم ترین وظیفه متولیان شهری، برنامه ریزی برای بهبود بخشیدن به شرایط بروز رفتارهای متناسب شهروندی است.
از مهم ترین کارهایی که می توان برای ترویج رفتار شهروندی مناسب انجام داد بحث آموزش مهارتهای زندگی می باشد. مهارتهای  زندگی بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت یعنی توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه ای که فرد بتواند با چالش ها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید. به عبارتی مهارتهای زندگی شامل توانایی هایی می شوند که باعث ارتقاء کیفیت زندگی فرد، بالا رفتن بهداشت روانی و رفتارهای متناسب فردی و اجتماعی در سطح جامعه می گردد.
این مهارتها را می توان در سه سطح دسته بندی کرد:
سطح اول: مهارتهای پایه ای و اساسی که هم جنبه اجتماعی و هم جنبه شناختی دارند و متاثر از فرهنگی هستند که فرد در آن رشد می کند و خودشناسی و همدلی
سطح دوم: مهارتهای که جنبه اختصاصی تری دارند و در برخی مواقع و توسط افرادی خاص مورد استفاده قرار می گیرند مانند مذاکره، ابراز وجود و مدیریت بحران
سطح سوم: مهارتهای را شامل می شود که کاربردی هستند مانند امتناع از رفتن بسمت مصرف مواد مخدر و الکل و یا رفتارهای خلاف قانون و شرع.
مدیران شهری در برنامه ریزی های خود باید آموزش این مهارتها را مد نظر قرار دهند و برای تببین آنها از رسانه ها و مخصوصاً فضای مجازی کمک بگیرند. در واقع باید برنامه¬ها در راستایی قرار بگیرند که شهروندان در درجه اول توانمند شوند، آگاهی آنها از حقوق و استانداردهای شهروندی  افزایش پیدا کند، به شهروندان اهمیت حضور در اجتماع و تاثیر مثبت مشارکتشان گوشزد شود،لازم است بین نهادهایی که سعی در فرهنگ سازی دارند اجماع لازم بعمل بیایید، از پژوهشهایی که در زمینه زندگی شهروندی، هویت شهری، مشارکت شهری و موارد مرتبط انجام می شود حمایت لازم بعمل آید، کتابچه های در مورد مهارتهای کاربردی شهروندی و هویت شهری تهیه و در اختیار عموم قرار بگیرد.
همچنین نکته که بسیار اهمیت دارد و ارزشمند است این است که مشارکت شهروندی نباید امری صوری و ظاهری باشد بلکه باید این مسئله در بطن جامعه عجین گردد تا مردم آنرا به عنوان بخشی از زندگی خود بپذیرند و از این طریق نیروهای انسانی محلی شناسایی و انجمن و نهادهای محلی شکل داده شود مسئله ای که میتواند در تصمیم گیری های درست نقش برجسته ای داشته باشد و در بلند مدت ارزش افزوده و توسعه پایدار را برای شهرها و شهروندان، هویت را برای محله ها و شهر و مشارکت را برای شهروندان به دنبال داشته باشد.
دفعات مشاهده: 180 بار   |   دفعات چاپ: 0 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۶/۲۷ | 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، یکی از شاخص‌های کیفیت توسعه انسانی برخورداری از شادی و رفاه ذهنی می‌باشد، مسئله و مولفه ای که بسیاری از دولت‌ها از آن به عنوان نمادی برای رفاه عمومی ، زندگی بهتر و ادراک احساس خوشبختی بیشتر شهروندان خود استفاده می‌کنند و تلاش دارند به آن دست پیدا کنند.
شادمانی درونی موجب می گردد که انسان اطرافش را با رنگ و بویی متفاوت درک کند، نگاهی مثبت تر به مسایل و انسانها داشته باشد، سخاوتمندتر با آدمها ارتباط برقرار کند، ادراک بهتری از امنیت داشته باشد، با اعتماد به نفس بالاتر در جامعه زندگی کند، زمانیکه وارد جمع جدیدی می شود سریعتر ارتباط برقرار می کند، اعتماد بیشتری به اطرافیان دارد و ارزیابی او از زندگی بطور کلی مثبت است.
اهمیت خوشبختی و احساس شادی در زندگی انسانها انکار ناشدنی است و به قاطعیت می توان گفت هدف نهایی هر انسانی رسیدن به خوشبختی است. در همین راستا و به نشانه اهمیت دولت ها برای این مولفه، سازمان ملل متحد روز ۲۰ مارس را به عنوان روز جهانی خوشبختی نام گذاری کرده است و باور اصلی این است که خوشبختی صرفا با ثروت و پول بیشتر بدست نمی آید.
همچنین در روان شناسی روز دنیا، رشته ای بنام روان شناسی مثبت ایجاد شده است که طرفداران زیادی دارد و هدف اصلی آن کمک به انسانها برای ادراک و تجربه بالاتر شادی است.
براساس پژوهشهای انجام شده مهم ترین عواملی که می توانند رفاه ذهنی، شادی و خوشبختی را برآورد کنند شامل، سرانه تولید ناخالص داخلی، امید به زندگی ، ادراک حمایت اجتماعی، آزادی انتخاب در زندگی، میزان فساد ادراک شده، احساس امنیت ذهنی و برخورداری از سخاوت می باشد. البته ممکن است معنای شادی از فردی به فردی دیگر و از یک جامعه به جامعه دیگر متفاوت باشد اما آنچه مسلم است این است که شادی و خوشبختی نشات گرفته از یک احساس رضایت درونی هستند که برای فرد لذتبخش می باشند و حاصل یک مسئله مشخص و تک بعدی نیست بلکه همانگونه که ذکر شد عوامل مختلفی در آن نقش دارند که دولت مردان، برنامه ریزان و تئوریسن ها باید آنها را مد نظر داشته باشند.
 لذا اگر قرار است جامعه به سوی توسعه پایدار گام بردارد باید در راستای افزایش مولفه مذکور که منجر به رفاه عمومی و شادی می شوند برنامه ریزی نماید و  رفاه ذهنی و ادراک خوشبختی شهروندان خود را به عنوان یک الویت مهم و تاثیر گذار مد نظر قرار دهد. بعبارتی می توان گفت که ادراک رفاه ذهنی، حاصل برخورداری انسان از امکانات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مورد انتظار او می باشد. بنابراین اگر قرار است به دنبال توسعه پایدار باشیم بجای دنبال کردن مسیر باریک و تک بعدی اقتصاد، بهتر است ابعاد دیگر زندگی انسانی را فراموش نکنیم و توسعه را به معنای واقعی و به پهنای زندگی انسان دنبال کنیم.
یکی از مهم ترین عواملی که می توان ادراک خوشبختی را تحت تاثیر قرار دهد نابرابری در توزیع امکانات، بی عدالتی شغلی و درآمدی ،  فاصله طبقاتی زیاد، و برداشت متفاوت شهروندان ازخط فقری است که به عنوان یکی از شاخص های رفاه مشخص و تعریف می گردد  و ممکن است برای شهروندان ان کشور تبعات و برداشت های متفاوتی داشته باشد و همه شهروندان درک یکسانی از آن نداشته باشند به عنوان مثال وقتی در یک جامعه عدد X  بعنوان خط فقر تعیین می گردد این عدد برای عده¬ای پول خرد و برای عده ای دیگر دست نیافتنی نباشد..
نکته قابل تامل این است که ما می توانیم خوشبخت تر از این که هستیم باشیم به شرط اینکه مهارتهای لازم را برای این کار بیاموزیم و آنها ر ا به کار ببندیم. خوشبختی به معنای داشتن امکانات بیشتر و گران قیمت تر نیست بلکه خوشبختی با احساس عدم نیاز انسانها ارتباط دارد و میزان کمبودهایی که با داشتن این امکانات برآورده می شوند.
بنابراین با عنایت به اینکه احساس خوشبختی بالاترین استاندارد زندگی انسانی و حاصل ادراک رفاه ذهنی و شادی شهروندان می باشد  که بصورت اکستابی و در اثر آموزش و توانمندی بدست می آید پیشنهاد می گردد وزارت خانه ها و نهادهای مرتبط برنامه هایی را برای ارتقاء شاخص های رضایت مردم از زندگی در نظر بگیرند و همایش هایی را در این زمینه برگزار نمایند و نظرات و دیدگاههای متخصصین را در این زمینه گردآئری نمایند تا بتوانند برنامه جامع و مدون در این زمینه تدوین گردد.
همچنین پیشنهاد می گردد دولت محترم در راستای حمایت از این عملکرد نهادها، طرح ثبت روز ملی خوشبختی را تدوین و ارایه نماید تا بدینوسیله در راستای ایجاد رفاه عمومی برای اعم شهروندان بتوان گامهای خوبی برداشته شود و با ثبت این روز و برگزاری جشن و همایشهایی مرتبط با آن فضای مناسب برای توجه به شادکامی، رفاه و ارتقاء شاخص های کیفیت زندگی مردم ایجاد گردد.
دفعات مشاهده: 176 بار   |   دفعات چاپ: 1 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۶/۲۰ | 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، از جمله مهم ترین مسایلی که شهرداری های شهرهای کشورهای جهان با آن مواجه هستند، تامین منابع کافی درآمدی و تامین نمودن هزینه های خدمات شهری است. در این راستا، شهرداری های عمده شهرهای مطرح جهانی، به تامین منابع درآمدی خود از طریق توسل جستن به دو کد درآمدی مبادرت می نمایند که عبارتند از:
-  منابع درآمدی داخلی: که بدان دسته از درآمدهای شهرداری ها اطلاق می گردد که به طور مستقیم توسط خود شهرداری ها و از طریق دریافت بهای خدمات مربوط به اراضی و املاک مسکونی و تجاری شهری تامین می گردند که از جمله مهم ترین آن ها می توان از عوارض پروانه های ساختمانی، عوارض نوسازی و دیگر انواع عوارض های شهری نام برد.
-  منابع درآمدی خارجی: که بدان دسته از درآمدهای شهرداری ها اطلاق می گردد که نه از طریق ارایه خدمات شهری ارایه شده توسط شهرداری ها، که از محل جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی و مشارکت بخش خصوصی فعال در حوزه های گوناگون کنشهای شهری با شهرداری ها برای انجام پروژه های گوناگون شهری، فروش اوراق مشارکت، کمک های دولتی و وام های بانکی و ...... به دست می آید.                         AWT IMAGE
با توجه به آنچه در بالا بدان اشاره شد، به طور کلی می توان منابع مالی شهرداری های کشورهای جهان را در قالب چهار دسته بندی کلی به شرح زیر ارایه نمود:
۱.  درآمدهای حاصله از فروش خدمات شهری
۲.  کمک های دولتی و اعانات بخش خصوصی
۳.  وام های بانکی
۴.  مالیات ها و عوارض شهری
آنچه در این دسته بندی چهارگانه حایز اهمیت است آن که نقش هر یک از این چهار شیوه تامین درآمد شهرداری ها، به نوع نظام حکوتی وابسته است که در آن کشور و به تبع آن در شهرهای آن کشور حکمفرماست. بر این اساس، در آن دسته از کشورهایی که با نوعی از اقتصاد سوسیالیستی اداره می گردند و اقتصاد بازار لیبرالیستی در آن ها جریان ندارد، عمدتاً منابع درآمدی شهرداری ها، از محل کمک های دولتی در اشکال و مجاری گوناگون آن تامین می گردد. در مقابل، در کشورهای برخوردار از حکومت غیرمتمرکز و اقتصاد باز، سهم عمده منابع درآمدی شهرداری ها از محل مالیات ها و عوارض محلی و فروش خدمات شهری تامین شده و سهم درآمدی شهرداری ها از محل اعتبارات دولتی تقریباً به کمترین میزان ممکن محدود می گردد. در این قبیل کشورها، به واسطه وجود نظام اداری شفاف و بدون شایبه و مدیریت واحد شهری، سهم شهرداری ها از مشارکت شهروندان در پرداخت های قانونی در بالاترین میزان ممکن قرار دارد.
تامین منابع درآمد شهرداری ها در ایران و کلانشهر تهران در مقام پایتخت این کشور بر اساس ماده ۲۹ آیین نامه مالی شهرداری ها نیز عمدتاً بر منابع زیر استوار است:
۱.  کمک های دولت و نهادهای دولتی
۲.  درآمدهای حاصله از فروش اموال شهرداری ها و دریافت حق بیمه حریق و ....
۳.  درآمدهای حاصله از ارایه خدمات توسط موسسات انتفاعی شهرداری ها نظیر حق آسفالت و لکه گیری، حق کارشناسی و فروش نقشه و ....
۴.  درآمدهای مستمر شهرداری ها که از محل عوارض نوسازی و مالیات ها بر برپایی نمایشگاه ها، پروانه های ساختمانی، مالیات بر مازاد تراکم، نوسازی و معاملات غیرمنقول، مالیات بر شماره گذاری اتومبیل شخصی، موتورسیکلت و سایر وسایط نقلیه، ثبت نام رانندگی، پروانه های کسب فروش و ......  تامین می گردد
۵.  کمک های اهدایی شهروندان و نهادهای خصوصی
۶.  فروش اوراق مشارکت و پروژه های سرمایه گذاری مشارکتی
۷.  درآمدهای وصولی در حریم استحفاظی شهرها
از نقطه نظر پایداری، برخی از منابع درآمدی شهرداری های ایران که در بالا بدان اشاره شد، برخی پایدار و برخی دیگر ناپایدار هستند. از جمله منابع درآمدی پایدار شهرداری های ایران، می توان به نوسازی و عوارض نوسازی بناهای مسکونی و تجاری، مالیات بر زمین و مستغلات و فروش خدمات شهری و از جمله درآمدهای ناپایدار نیز می توان به فروش تراکم و تخلفات ساختمانی در شهرداری ها اشاره نمود. به عنوان مثال کلانشهر تهران در سال ۱۳۹۵ دارای حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه بوده است که از محل عوارض عمومی، اختصاصی، مالیاتها، فروش خدمات و ... اعانات و هدایا بدست می آید. که در این بین نزدیک به ۳۰ درصد درآمدها از محل عوارض، ۵درصد از طریق اعانات و گرنت ها، ۱۰درصد از طریق بهای خدمات و مابقی از محلهای دیگر تامین می شود.در این راستا و با توجه به هرچه پایدارتر بودن درآمد شهرداری های کشورهای مورد مطالعه ، می توان پیشنهاداتی برای هرچه پایدارتر شدن درآمد شهرداری ها در ایران به ویژه پایتخت به شرح زیر ارایه نمود:

۱. شهرداری ها و سازمان ها و شرکت های تابعه آن و کلیه نهادهای خصوصی که به فعالیت در حوزه خدمات شهری مبادرت می کنند، باید به طور کامل از پرداخت مالیات های دولتی معاف گردند.
۲.  احداث مراکز و کارخانجات تولیدی و فروش کالاها و خدمات بدست آمده از آن به خود شهروندان، که تحت نظارت مطلق شهرداری ها، بدون کوچک ترین دخالت دولت فعالیت کنند.
۳. ایجاد و گسترش صنایع تبدیلی نظیر کارخانجات بازیافت کاغذ و پلاستیک و احداث مجتمع های تفریحی- توریستی نظیر هتل ها، پارک ها و زمین های ورزشی و ..... با مشارکت بانک ها و بخش خصوصی
۴.  برگزاری دوره های آموزش شهروندی زیر نظر شهرداری ها در جهت گسترش فرهنگ پرداخت عوارض و مالیات های شهری و ترغیب شهروندان به مشارکت هر چه تمام تر در راستای نیل به توسعه شهری
۵.  تخصیص درصدی از درآمد شرکت های پردرآمدی نظیر بیمه ها برای به کارگیری در طرح های ترافیکی و حمل و نقل های شهری
۶.  تصویب لایحه قانونی اخذ عوارض بر ارزش زمین های شهری به عنوان درصد ثابتی از ارزش زمین به صورت سالیانه که به نوبه خود به افزایش عرضه زمین و کاهش قیمت آن و رونق بازار مسکن و همچنین ایجاد ثبات و آرامش در بازار زمین و مسکن منتهی می گردد.
دفعات مشاهده: 173 بار   |   دفعات چاپ: 5 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۶/۱۵ | 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران،مفهوم شهر هوشمند بر جمع آوری و متمرکز کردن داده ها بر روی همه چیز از حمل و نقل و مدیریت زباله تا آلودگی هوا و جرم و جنایت را شامل می شود. مقامات دولتی چین معتقدند شهر هوشمند، برنامه ریزی شهری را بهبود می بخشد و اقتصاد را تقویت می کند.در غرب پکن یک فروشگاه وجود دارد که توسط کارکنان اداره نمی شود، بلکه دارای تکنولوژی های دیجیتالی و هوش مصنوعی است.فروشگاه Eatbox در یک مرکز خرید واقع شده است و خیلی بزرگ نیست.
مشتریان این فروشگاه اولین بار از طریق تلفن همراه خود برای اسکن کردن یک بارکد در ورودی فروشگاه استفاده می کنند و سپس عکس سلفی خود را برای پایگاه داده فروشگاه آپلود می کنند. در کمتر از یک دقیقه چهره مشتری به صورت آنلاین ثبت می شود و می تواند با ایستادن در مقابل ورودی وارد فروشگاه هوشمند شود.
سیستم تشخیص چهره فروشگاه، درب را باز می کند و به مشتری اجازه می دهد وارد شود.در این فروشگاه، کالاهای انتخاب شده مشتری سپس توسط تلفن همراه اسکن می شوند و سپس قابلیت پرداخت پیدا می کنند. اگر یک مشتری نتواند مبلغ اجناس خریداری شده را پرداخت کند، درب خروجی برای وی باز نخواهد شد.
این فروشگاه کارایی بیشتری نسبت به فروشگاه های معمولی دارد. تجربه خرید به این روش بسیار سریع است. اقلام خود را انتخاب می کنید، هزینه آن را پرداخت می کنید و می روید. صف انتظار طولانی برای صندوق ندارد و لازم نیست نگران نداشتن پول نقد باشید."
در حال حاضر تکنولوژی های مشابه این تکنولوزی در حال استفاده در بقیه شهرهای جهان هستند. چین قصد دارد تا پایان سال جاری ۵۰۰ مرکز شهری را به "شهر هوشمند" تبدیل کند.
والتر فانگ، قائم مقام شرکت کامپیوتری iSoftstone مستقر در پکن که طراحی سیستم های هوشمند شهر را برای دولت چین انجام می‌دهد، در این باره می گوید:  "شهرهای هوشمند از جدیدترین فن آوری ها برای به دست آوردن داده های پیچیده شهری استفاده می کنند تا با ارائه بینش بهتر به مسئولان شهری و شهروندان، آنها را در اخذ تصمیمات بهتر و موثرتر یاری دهند."
در شهرهای هوشمند چین، داده های مربوط به همه مسائل مربوط به اداره شهر، از جمله مدیریت زباله و حمل و نقل و آلودگی ها، توسط مرکز "عملیات هوشمند" متمرکز و در دسترس عموم قرار می گیرند؛ اتاقی با صفحه نمایش های بزرگ و اطلاعات مفید و قابل جستجو.
فنگ ادامه می دهد: "در گذشته، تمام این اطلاعات جمع آوری شده مثل داده های ترافیکی یا وضع آب و هوا از طریق دوربین ها و سنسورهای مختلف یا آشکارسازها انجام می گرفت.هنگامی که این اطلاعات  یکپارچه می شوند، دارای بیشترین ارزش می شوند."
دفعات مشاهده: 133 بار   |   دفعات چاپ: 9 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در نشست «گردشگری، میانبر توسعه اقتصادی»: ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۶/۱۲ | 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، دکتر حسین محمدپور زرندی در نشستی با اشاره به اهمیت و نقش صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی گفت: اکنون بر همگان واضح است که گردشگری امید آینده اشتغال و اقتصاد در بسیاری از کشورهاست چراکه این بخش به عنوان یک صنعت پاک و یک پیشران اقتصادی که رابطه پیشینی و پسینی محکمی با سایر بخشهای اقتصادی دارد سرنوشت بسیاری از کشورها را متحول کرده است. وی با اشاره به اینکه گردشگری طبق گزارش سازمان جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۷ ، ۷/۶ تریلیون دلار یعنی ۱۰درصد تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده است و ۲۹۲ میلیون شغل ایجاد کرده که این میزان یک دهم کل اشتغال جهانی است، افزود:  ۶/۶ درصد صادرات جهان و ۳۰ درصد صادرات بخش خدمات در این بخش است. صاحب امتیاز فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با بیان اینکه این اعداد و ارقام گویای اهمیت فزاینده این بخش است بخصوص زمانیکه متوجه میشویم که در سال ۲۰۳۰ نزدیک به ۲ میلیارد گردشگر بین المللی وجود دارد و رقابتی تنگاتنگ بین کشورها و شهرها برای جذب گردشگر وجود دارد؛ یادآور شد: گردشگری برای ششمین سال متوالی سریعترین رشد را در بین بخشهای مختلف اقتصاد جهانی داشته و در زمانیکه ناآرامی های ژئوپلتیک و تلاطم های اقتصادی و سیاسی بچشم می خورد گردشگری رونق بخش زندگی میلیونها نفر از طریق ایجاد شغل و کاهش فقر و ترویج توسعه بوده است. عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه این صنعت توانایی آن را دارد که به اشتغال پایدار و با کیفیت منجر شده و از طریق پل زدن بین ملل و فرهنگها به صلح جهانی کمک کند، ادامه داد: گردشگری نسبت به سایر بخشهای اقتصاد حساسیت بیشتری به زیست بوم دارد و به حفظ تنوع زیستی کره زمین نیز کمک می کند. رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در ادامه با تاکید بر اینکه به ازای افزایش ۳۰ نفر گردشگر ایجاد یک شغل جدید محقق می شود، گفت: اکنون بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده اند که ایجاد موانع و مشکلات برای گردشگران به امنیت آن کشور منجر نمی شود بلکه فرصتهای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال است که از دست می رود. صاحب امتیاز فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری در بخش دیگری از این نشست به بررسی وضعیت صنعت گردشگری در ایران پرداخت و گفت: با وجود آنکه ایران یک مقصد پرجاذبه و فوق العاده ارزان محسوب می شود هنوز جایگاه مناسبی در این صنعت نداریم. وی افزود: ایران به لحاظ رقابت پذیری قیمتها که با استفاده از شاخصهایی مانند مالیات بر بلیط و هزینه فرودگاهها، شاخص قیمت هتل، برابری قدرت خرید و قیمت سوخت مورد سنجش قرار می گیردوضعیت مناسبی دارد و این نشان می دهد که ایران مقصدی ارزان و اقتصادی برای گردشگران است و باید برای آن بعنوان کشوری که به لحاظ اماکن و آثار ثبت شده میراث فرهنگی در رتبه ۹ جهان قرار دارد ، برنامه ریزی کرد.  
دفعات مشاهده: 247 بار   |   دفعات چاپ: 9 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: سایر مطالب این بخش: ::
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۶/۵ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۵/۳۱ -
:: رویکردی جامعه شناختی به مصرف انرژی شهری - ۱۳۹۶/۵/۲۹ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گزارش می دهد - ۱۳۹۶/۵/۲۵ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۵/۱۸ -
:: رئیس همایش بین المللی اقتصاد شهری تشریح کرد - ۱۳۹۶/۵/۱۵ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۵/۱۰ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۵/۳ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۵/۱ -
:: دکتر مهدی صادقی شاهدانی جزئیات برگزاری دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری را تشریح کرد - ۱۳۹۶/۴/۲۸ -
:: دکتر اصغر زارعی عنوان کرد - ۱۳۹۶/۴/۲۶ -
:: با صدور پیامی صورت گرفت - ۱۳۹۶/۴/۲۴ -
:: با حضور اعضا و جمعی از صاحب نظران صورت گرفت - ۱۳۹۶/۴/۲۱ -
:: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد - ۱۳۹۶/۴/۲۱ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۴/۲۰ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۴/۱۲ -
:: رئیس همایش بین المللی اقتصاد شهری عنوان کرد - ۱۳۹۶/۴/۱۱ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۴/۱۰ -
:: گشتاسپ مظفری عنوان کرد - ۱۳۹۶/۴/۷ -
:: با 8 عنوان مقاله علمی پژوهشی - ۱۳۹۶/۴/۳ -
:: زندگی در «کابین‌های قوطی کبریتی» در هنگ کنگ - ۱۳۹۶/۳/۳۱ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - ۱۳۹۶/۳/۲۷ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران: - ۱۳۹۶/۳/۲۴ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۳/۲۲ -
:: نگاهی به دستاوردهای جدید توسعه شهری - ۱۳۹۶/۳/۲۱ -
:: با صدور پیامی صورت گرفت - ۱۳۹۶/۳/۱۹ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۳/۱۶ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۳/۱۳ -
:: نگاهی به دستاوردهای جدید در توسعه شهری - ۱۳۹۶/۳/۱۰ -
:: در نشست انجمن علمی اقتصاد شهری ایران مطرح شد - ۱۳۹۶/۳/۹ -
:: نگاهی به دستاوردهای جدید در توسعه شهری - ۱۳۹۶/۳/۸ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - ۱۳۹۶/۳/۷ -
:: نگاهی به جدیدترین دستاوردها در توسعه شهری - ۱۳۹۶/۳/۵ -
:: دکتر زارعی مطرح کرد - ۱۳۹۶/۳/۳ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بررسی کرد - ۱۳۹۶/۳/۱ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بررسی کرد - ۱۳۹۶/۲/۳۰ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۲/۲۶ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بررسی می کند - ۱۳۹۶/۲/۲۴ -
:: حضرت آیت‌الله محمدی ری‌شهری دردیدار اعضای انجمن علمی اقتصاد شهری ایران: - ۱۳۹۶/۲/۱۹ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۲/۱۸ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بررسی می‌کند - ۱۳۹۶/۲/۱۷ -
:: نگاهی به روش های توسعه پایدار شهری - ۱۳۹۶/۲/۱۳ -
:: عضو انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - ۱۳۹۶/۲/۱۲ -
:: دبیرکل مجمع جهانی شهر اسلامی: - ۱۳۹۶/۲/۹ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بررسی کرد - ۱۳۹۶/۲/۶ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بررسی کرد - ۱۳۹۶/۲/۴ -
:: با همکاری انجمن علمی اقتصاد شهری ایران - ۱۳۹۶/۱/۲۷ -
:: رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران عنوان کرد - ۱۳۹۶/۱/۲۹ -
:: انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد - ۱۳۹۶/۱/۲۷ -
Persian site map - English site map - Created in 0.058 seconds with 1249 queries by yektaweb 3461